טיפים לרכישת נכסים

הקיץ הגיע, תקופה זו ידועה כתקופה שבה רבים מבעלי ושוכרי הנכסים משנים סטאטוס על ידי רכישה/מכירה או מעבר אזור מגורים, וכפי שמציינים בכל מאמר או כתבה בנושא, רכישת נכס היא אכן העסקה הגדולה ביותר במהלך חיי משק הבית הממוצע בישראל. בטור זה ננסה לתת דגשים לעניין הבדיקות העיקריות לפני רכישת דירה/בית. מחפשים או מצאתם את בית חלומותיכם? קדימה לעבודה.

הון עצמי

כאשר בוחנים רכישה של נכס למגורים, רצוי ומומלץ לדעת במדויק את היכולות הכספיות , הן הון עצמי והן מימון מבנק או מגורם אחר העומדות לרשותכם. צריך לזכור שמלבד עלות הנכס, יש לקחת בחשבון את כלל העלויות הנלוות וביניהן תיווך, שכר טרחת עו"ד, עלות המימון, שמאי/מהנדס, שיפוצים, מיסים והיטלים הכרוכים בעסקה ועוד וזאת על מנת להגיע למשא ומתן מוכנים ומצוידים בתקציב מדויק (חשוב לקבל מהבנק אישור עקרוני למימון העסקה בטרם חתימה על התחייבות). ישנם מצבים שבהם נחתם הסכם המכר והבנק אינו מאשר את המשכנתא המבוקשת. אפשרות זו עשוייה לגרום להעדר יכולת של הקונים לקיים את הסכם המכר מול המוכר וכתוצאה מכך, לגרום להפרת ההסכם תוך חשיפה לדרישה לתשלום של פיצוי מוסכם (לרוב 10% משווי העסקה), וכן חשיפה להליכים משפטיים ארוכים ויקרים.

שימוש באנשי מקצוע ויועצים מקצועיים

תיווך: אנשי מקצוע בעלי יכולת גבוהה בניהול משא ומתן, לרוב בעלי היכרות נרחבת עם האזור הגיאוגרפי וכן, בעלי מאגר לקוחות ונכסים, העזרות בהם כגורם יעיל יכולה לחסוך זמן וכסף.

מהנדס/שמאי: כאשר רוצים לבחון את המצב הפיזי והתכנוני של הנכס, זו הכתובת המקצועית, מהנדס ו/או שמאי מקרקעין יכינו תיק מסודר ובו פירוט המצב התכנוני והפיזי של הנכס.

עו"ד מקרקעין: עורך דין אמון על הצד המשפטי טרם העסקה, במהלכה ולאחריה. ליווי מהלך העסקה, דרך שאלות, יעוץ, וכן תכנון מיסוי מתאים. בהמשך, הכנה או בחינת הסכם המכר ובדיקות של הזכויות והחובות (שעבודים עיקולים ועוד) בנכס. לאחר מכן רישום של הערת אזהרה בטאבו ולבסוף טיפול ברישום הזכויות בנכס על שם הרוכש. בשל התכיפות בשינויים של חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) תשכ"ג – 1963, מומלץ לפנות לעו"ד גיל אדר, עורך דין מקרקעין אשר זהו עיקר עיסוקו. יתרון שבהיעזרות עו"ד אדר או עורך דין אחר מסוגו הוא בכך שהוא מצוי ביותר בסבך החוקים הרלוונטיים על שלל עדכוניהם.

בדיקת הזכויות בנכס הוא החלק המרכזי בתפקידו של עורך הדין

כאשר הזכויות רשומות אצל רשם המקרקעין (טאבו) הבדיקה הינה של נסח טאבו עדכני. בנסח יופיעו הערות, משכנתאות, וכן עיקולים ושעבודים במידה וקיימים. לעיתים, רישום הזכויות הינו במנהל (רמ"י) וישנם מקרים שהרישום מתבצע אצל החברה המשכונות, מה שיגרום לרוב לבדיקה מורכבת וארוכה יותר. החשיבות של בדיקת הזכויות בנכס היא קריטית לבירור הבעלות בנכס, ולשאלה האם המוכר הינו הבעלים של הנכס? איזה הערות או התחייבויות קיימות על הנכס? ועוד.

בנוסף, יש לזכור לבדוק ברשם המשכונות (בעיקר בדירות שאינן רשומות בטאבו)  , שכן הבדיקה עשוייה לגלות שהנכס משועבד לגורמים שונים (כגון בנק או גורם ממן אחר). קיימות עוד בדיקות רבות אשר מבוצעות על ידי אנשי המקצוע בעסקה של רכישת נכס, הנקודות שצוינו מעלה הן המרכזיות.

לסיום, הניסיון מלמד כי כאשר הרוכש או המוכר המיועדים מכירים ומבינים את ההליך מתחילתו ועד סופו, גורם חוסר הוודאות אשר מהווה מכשול בנקודות רבות לאורך הדרך של הכנת ויצירת העסקה, מצטמצם בצורה דרמטית ותורם  לאווירה חיובית ויצרנית במהלך המשא ומתן וחתימת ההסכם, מה שמביא את הצדדים לנקודה הרצויה אשר בא המוכר מקבל את כל כספו, והרוכש מקבל את הזכויות בנכס שרכש.

התחל שיחה
1
צריכים עזרה?
שלום!
איך אוכל לעזור לכם?
Call Now Button